טיפול פסיכולוגי אונליין לנוודות דיגיטלית

נוודים דיגיטליים חווים אורח חיים ייחודי, לעיתים קסום ונחשק והרבה פעמים מצטלם יפה לרשתות החברתיות.

אבל כמו שכולנו יודעים, אין יתרונות בלי חסרונות.

היתרונות ברורים –  מצד אחד – אפשרות לנדוד, לשנות את הסביבה, לראות עולם. מצד שני – אובדן של הסביבה והשגרה המוכרת, תחושה של חיפוש, וצורך לדאוג בכל פעם מחדש למציאת המקום המתאים, התאמה לסביבה גיאוגרפית משתנה, דאגה למקום לינה, ושינוי מתמיד של הסביבה והחברה האנושית. 

כדי להסביר על מאפייני העבודה הפסיכולוגית עם נוודות ונוודים דיגיטליים אני רוצה להכיר לכם את המושג “כלכלת כוחות”. דרך מועילה לחשוב על כח נפשי, אם נחשוב על כך שלכולנו כמות של כוחות, מאמץ נפשי, להתנהל איתם. בהקשר של נוודות, צריך להבין שבדרכים משקיעים אנרגיה נפשית בהיבטים רבים שבשיגרה, כשנמצאים במקום אחד, לא נדרשים אליהם. המחשבה על איפה לישון, לאן להתקדם, איך לבנות שיגרה והכנסה. הם כולם מרחפים במעמקי הראש וגוזלים אנרגיה שבתוך חיים “שגרתיים” לא תמיד נמצאים. וזאת יחד עם היבטים אישיים של כל אחד ואחת מאיתנו. לרוב מי שיוצא למסע כזה בעל כוחות נפשיים רבים.

אבל גם במצב כזה, של יציאה מתוך בחירה ושמחה על כך, לפעמים יש קשיים. לפעמים הכוחות הנפשיים, ממש כמו חשבון בנק, מתרוקנים. להתנהל עם פחות כוחות יכול להבליט קשיים נפשיים שהיו אצלנו קודם, ולהפוך את ההתמודדות השוטפת לקשה יותר. במקרים שמגיעים “ממש למינוס” יכולים להרגיש כבר שחיקה,  בדידות, עצבות, חוסר אנרגיה, דיכאון וחרדות או פחדים וקשיי שינה. אבל יש לזה פתרונות

איך שומרים על בריאות נפשית בנוודות דיגיטלית?

עזרה מקצועית – טיפול פסיכולוגי אונליין המותאם לחיים של העובדים מרחוק והמטיילים בעולם

בשנים האחרונות טיפול פסיכולוגי אונליין הפך לנפוץ מאד. אפילו מוסדות בריאות נפש “ארכאיים” הפכו לעבוד בזום – מוסדות כמו מכונים לפסיכואנליזה, מקומות המציעים פסיכותרפיה דינמית ועד טיפול CBT – כולם עברו לעבוד בזום. כיום רוב הפסיכולוגים והפסיכולוגיות שאני מכירה מציעים טיפול אונליין.

גם פה האפשרות לפגוש פסיכולוגית שדוברת את השפה שלך ומבינה מה זה אומר “לא לחגוג את ליל הסדר בארץ” הוא יתרון לאונליין (אגב, לא לחגוג את ליל הסדר בארץ אומר תמיד דברים שונים לאנשים שונים. יש מי שזה משמח אותו, יש מי שזה מסובך לה כל שנה, ויש מי שינסה להדחיק. אבל עבור רוב הישראלים – זה תאריך שיעורר משהו. ליל הסדר כדוגמא).

חשוב לבחור פסיכולוגית שמתמחה בנושא סביבו פונים לטיפול (במיוחד אם יש ברקע אבחנה מסויימת – כמו חשד לדיכאון, קשיי קשב וריכוז, קשיים בזוגיות או צורך במחשבה על ההיבט המשפחתי). האפשרות לעבוד עם פסיכולוגית קלינית שמבינה את המשמעות של נוודות גם אומרת שדרך התשלום, יצירת הקשר והעבודה בשעות מגוונות ובזמנים שונים על פני הגלובוס היא חלק מהשיגרה של שני הצדדים.

בכל מקרה חשוב להקפיד לבחור במטפלת מורשה ומנוסה בבריאות הנפש. רצוי מאד לברר מה ההכשרה שלה, לשאול איפה היא למדה, באיזו גישה היא מטפלת ומה הניסיון שלה בתחום.

יצירת שגרה גם בתוך הנוודות

שמירה על איזון בריא בין עבודה לחיים וביסוס שגרה יכולים לתרום לחוסן פסיכולוגי. נוודים דיגיטליים מתמודדים לעיתים קרובות עם האתגר של טשטוש גבולות בין העבודה לחיים האישיים בשל היעדר מבנה של שעות עבודה, בילויים, ונסיעות. יצירת שגרה הכוללת שעות עבודה ייעודיות, פעילויות פנאי כמו מפגשים חברתיים או טיולים באיזור, יכולה לעזור לשמור על איזון ולמנוע שחיקה. 

ישנם כאלו שהחליטו על יום בשבוע שבו הם לא עובדים ומטיילים בסביבה, שעה שסוגרים את הלפ טופ או הגדרת כמות הפרוייקטים. כל אחד ואחת והדרך שעושה לה טוב, העיקר שתחשבו עם עצמכם על מה הגבולות שלכם ומשם תתקשרו את זה למעסיקים או ללקוחות.

בניית ושימור רשתות תמיכה חברתית

אחד החלקים הקשים (וגם הנחמדים! זה לא סותר) בחיים שבהם נודדים בעולם ועובדים מרחוק הוא המעבר המתמיד בין קהילות חברתיות. מספר רב של מחקרים מראה ששמירה על מעגלים חברתיים חיונית לרווחה רגשית, עד כדי הפחתת הסיכון למחלות פיזיות ונפשיות (שבץ מוחי, דיכאון, חרדה ומחלות לב). נוודים דיגיטליים מתמודדים לעתים קרובות עם האתגר של סביבות המשתנות באופן מתמיד. שינוי כזה עלול ליצור קושי לחיבור רגשי. ההבנה שיש חשיבות לחיים חברתיים כחלק מתחזוקה נפשית משמעותית. הצטרפות למרחבי עבודה משותפים או השתתפות במפגשי נוודים דיגיטליים יכולים גם לתרום. חיים חברתיים דורשים תיעדוף והשקעת זמן. בתיכנון נכון ניתן ליצור קשרים חדשים, ולהכיר מקומיים או שותפים למסע. חיים חברתיים הם חשובים ומעשירים את המסע הנוודי בחוויות משותפות ותחושת שייכות.

בנוסף, הטכנולוגיה היום יכולה לשמש להשתייכות לקהילה מקוונת, להצטרף לאירועים חברתיים בזום, לקיים שיחות וואטאפ עם הורים ומשפחה. ולא רק אונליין אפילו משלוח של מעטפה עם בול בדואר, היא עדיין דרך לשמור על קשר.

× Contact me