העברה בין דורית - וכנפי הפרפר הזעירים של הרצון האותנטי

איך מבררים מה אני באמת רוצה? על העברה בין דורית וציפיות סמויות – סיפור קצר והסבר פסיכולוגי

כמעט ויכלה להרגיש בגופה את הצורך שלהם להטביע חותם בעולם. דרכה.

הצורך הזועק הזה, בטרם יתפוגגו מהעולם הזה, בזקנתם שאיננה מפוארת. בתוך הצורך היו מעורבבים גם דאגה וחיבה ואכפתיות אליה, בבת – עינם המיוחדת במינה. ויחד איתם נסחפו פנימה גם רסיסי חלומות שחלמו, שברי טראומות שהתרחשו בתוך זעזועים בעולם ההוא, מלחומות ומגיפות וגם טראומות קטנות, אישיות, של מפעל חיים שכשל או דחייה כואבת מול תפקיד נחשק שהיו חלום במשך שנים.

 את כל אלו דחס היטב ובחש הזמן, יחד עם החיים שלהם כעת יחד, בארץ חמה ולחה, מיוזעת.

וכך עם שיר הערש ששרו לה, בשפה זרה, כשהייתה קטנטנה מכורבלת בשמיכה, שרו, וליחששו גם חלומות וכשלונות. בדרך אל הגן, כשידה הקטנה בכף היד הגדולה והחמה, היו מסבים את עיניה אל מה שרצו שתראה: “כך תהיי כאשר תגדלי” אל מול גברת הדורה שממהרת, בדמיונם, לתפקיד שחשקו בו עבורה. ובלי שאיש מהם שם ליבו לכך, חלומותיהם התערבבו אט אט בחלומותיה המתהווים.

כשבגרה היו מתעניינים באמת ובתמים בחייה. אך היא חשה כיצד בתוך העניין קיימת אותה השתוקקות להצלחה שלה. כיסופים שאורה יאיר ויקים לתחייה את חלומותיהם. ברגישותה הבינה זאת, ולא ידעה אם עיסוקיה היו באמת רצונה שלה, או ייעוד שנכתב עבורה עוד כששחתה במי השפיר ברחם.  

מדי פעם הייתה בת קול חולפת בתוכה, מרפרפת בתוך נפשה, נרגשת, כמו פרפר שהשתחרר מכבלים שלא היו ידועים לו. קורי ההשפעה שספגה. כנפי הפרפר הדקיקות היו עשויות מאותם רצונות אמיתיים שלה, חלומות וסודות שלא הושפעו מאחרים. היא הזדקקה לשמוע את קולו מדי פעם, ואת מה שקלטה ממנו, השתוקקה להעצים ולהגדיל בכדי להבין מה היא באמת רוצה.

וכך התיישבה על הכורסה, והתחילה העבודה.

******************

העברה בין דורית היא מושג פסיכולוגי. במונח העברה בין דורית מתייחסים למעבר של תכנים נפשיים, כמו ערכים, גישות, אמונות, דפוסי התנהגות וגם פתולוגיות (חרדות, חולי, רמות לחץ וכו’) בין דור לדור אחריו וזה שאחריו כלומר להעברה של תכנים רגשיים, לעיתים אינם מודעים, בין הורים לילדים. מדובר למעשה בתהליך פסיכולוגי שמעצב במידת מה את האדם לפי מה שחוו הדורות הקודמים לו. בטיפול פסיכולוגי פסיכודינמי ישנה התייחסות לתכנים הללו, שפעמים רבות אינם מודעים, ולהשפעה שלהם על האדם שבטיפול.

גם הורים לעיתים קרובות שואלים עצמם מה הם “משליכים” או כיצד הם משפיעים על ילדיהם, לטוב ולרע. והיבטים אלו בוחנים בתוך הדרכת הורים או בטיפול של הורים, כאשר הם חושבים על ילדיהם ועל מה שהם מאחלים להם. לכן לעיתים קרובות טיפול פסיכולוגי פסיכודינמי מאפשר לבחון את מה שבסיפור הקצר מתואר כצורך וכהשתוקקות של המבוגרים בחיי הצעירה שמגיעה לטיפול. הרצונות האותנטיים שלה מתוארים כ”כנפי פרפר” שבטיפול עדין ניתן להגיע ולברר אותם, להגיע אליהם ולראות כיצד יתרמו לרווחה הנפשית שלה.

× Contact me